Honorowi Patroni

Patronat Honorowy nad “Kulturalnym PAKowaniem” Festiwalem Sztuk im. Ludwika Paka objęły poniższe instytucje i urzędy. Zapraszamy Cię do przeczytania informacji o naszych Patronach Honorowych, zapoznania się z ich dorobkiem i profilem działalności. 

Burmistrz Miasta Jędrzejowa
Związek Artystów Scen Polskich
Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Burmistrz Miasta Jędrzejowa

Związek Artystów Scen Polskich

Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych

Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych na Chełmskiej 21 w Warszawie to legendarna instytucja, w której od ponad 70 lat powstają polskie filmy. Została założona w 1949 roku, na początku jako ośrodek produkcji filmów dokumentalnych i Polskiej Kroniki Filmowej, wkrótce stając się ważnym ośrodkiem dla filmu fabularnego. Obecnie WFDiF jest największym ośrodkiem produkcji filmowej w Polsce i prężnie funkcjonującą instytucją kultury.

W Wytwórni powstały słynne polskie dokumenty i setki odcinków PKF. Na Chełmskiej rodziły się i rozkwitały najważniejsze trendy w polskim kinie dokumentalnym – od pierwszych realizacji powojennych, poprzez legendarną „czarną serię” i najsłynniejsze filmy dokumentalne. W Wytwórni swoje filmy realizowali tacy twórcy, jak: Andrzej Munk, Krzysztof Kieślowski, Jan Łomnicki, Tadeusz Makarczyński, Ludwik Perski, Maria Kwiatkowska, Władysław Ślesicki, Kazimierz Karabasz, Edward Skórzewski, Marcel Łoziński, Paweł Kędzierski, Andrzej Titkow, Irena Kamieńska i wielu innych. W halach, laboratoriach i w montażowniach Wytwórni powstały słynne dzieła m.in.: Andrzeja Wajdy, Jerzego Antczaka, Krzysztofa Zanussiego, Jerzego Hoffmana.

Obecnie WFDiF jest największym ośrodkiem produkcji filmowej w Polsce. To tu powstały takie tytuły jak „7 uczuć” Marka Koterskiego, „Róża” Wojciecha Smarzowskiego, „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy”, „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego czy „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza. Wytwórnia to także miejsce szczególnie przyjazne debiutantom. Wśród kilkunastu debiutów, jakie powstały w WFDiF w ostatnich latach są: Agnieszki Smoczyńskiej „Córki dancingu”, Bodo Koxa „Dziewczyna z szafy”, Katarzyny Rosłaniec „Galerianki”, Beaty Dzianowicz „Odnajdę cię” czy Adama Sikory „Autsajder”.

Wytwórnia stale rozwija swoje zaplecze technologiczne i infrastrukturę filmową. Nowoczesne pracownie postprodukcji obrazu i dźwięku pozwalają realizować filmy na najwyższym światowym poziomie, a nowoczesny sprzęt filmowy, umożliwiają realizację najbardziej zaawansowanych technologicznie produkcji filmowych. Wytwórnia digitalizuje, odnawia i udostępnia klasykę polskiego filmu.

Jako pomysłodawca i producent Wytwórnia realizuje autorskie formaty audiowizualne, wśród których znajdują się: cykl ekranizacji współczesnej polskiej dramaturgii TEATROTEKA oraz seria unikalnych filmów edukacyjnych HISTORIA W OŻYWIONYCH OBRAZACH, część I JAN MATEJKO, część II POLSKA NIEPODLEGŁA ożywiająca słynne dzieła malarstwa historycznego.

W ostatnich latach Wytwórnia stała się rozpoznawalnym ośrodkiem nowoczesnej edukacji filmowej. Przestrzeń autorskich projektów WFDiF wypełniają co roku tysiące młodych uczestników z całej Polski, przybywających do Wytwórni na wyjątkowe zajęcia, oprowadzania i warsztaty filmowe. Dzięki potencjałowi zaplecza filmowego i współpracy z czołowymi twórcami i specjalistami projekty edukacyjne Wytwórni wyróżniają się wyjątkowym charakterem, wysokim poziomem merytorycznym i artystycznym oraz lokalizacją w samym środku tętniącego życiem ośrodka filmowego. Flagowym projektem edukacyjnym WFDiF jest PLAN FILMOWY będącym pierwszą w Polsce, autentyczną przestrzenią pracy filmowców udostępnioną do celów edukacyjnych. Uczestnicy projektu w nowoczesny i interaktywny sposób poznają najciekawsze procesy produkcji filmowej i mało znane zawody filmowe. Mogą przymierzyć kostiumy, wejść do środka scenografii, a dzięki technologii VR przenieść się na plan i z bliska obserwować pracę ekipy filmowej.

Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, czyli FINA, ekspert w zakresie wiedzy o filmie, to instytucja, której pasją jest film i ambitna kinematografia, misją – ochrona i propagowanie dziedzictwa audiowizualnego realizowana m.in. poprzez digitalizację i rekonstrukcję tytułów należących do klasyki polskiego przedwojennego i współczesnego kina; nadrzędnym celem – udostępnianie i promowanie zasobów filmowych i rejestracji audiowizualnych (np. teatr, muzyka, słuchowiska) oraz stwarzanie przestrzeni do niezwykłych spotkań z twórcami i ludźmi kina. FINA prowadzi ponadto działalność edukacyjną, kulturalno-oświatową, producencką i wydawniczą oraz wykorzystuje nowe technologie do działań w zakresie upowszechniania kultury audiowizualnej.

Zbiory FINA to jedne z największych archiwów w Europie, a część zbiorów jest udostępniana online w takich serwisach jak m.in.: Ninateka (ninateka.pl) – internetowy serwis VOD oferujący ponad 8000 wyjątkowych materiałów poświęconych kulturze: filmów fabularnych i dokumentalnych, rejestracji spektakli i koncertów, animacji, słuchowisk i publicystyki; Gapla (gapla.fn.org.pl) – wirtualna galeria plakatów filmowych ilustrujących polskie i zagraniczne produkcje; Repozytorium Cyfrowe (repozytorium.fn.org.pl) – internetowa baza wiedzy o filmie, najlepsze fragmenty polskiej kinematografii, archiwalne recenzje i ciekawostki filmowe.

Wśród zasobów FINA dostępnych online znajduje się także Fototeka (fototeka.fn.org.pl) – niezwykle bogaty wirtualny album polskiego kina, zwierający ponad 250 tysięcy zdjęć do filmów zrealizowanych głównie od lat międzywojennych do 1989 roku. Wśród prezentowanych zasobów znajdują się archiwa zdjęciowe znanych filmowych fotoreporterów: Jerzego Troszczyńskiego, Romana Sumika, Romualda Pieńkowskiego czy Tadeusza Kubiaka, fotosy do filmów realizowanych przez m.in.: Stanisława Różewicza, Tadeusza Chmielewskiego, Wojciecha Jerzego Hasa, Andrzeja Wajdę, Janusza Morgensterna, Andrzeja Munka, Jerzego Kawalerowicza, Kazimierza Kutza i wielu innych. Dzięki Fototece można podejrzeć m.in. jak Andrzej Wajda robił zdjęcia próbne do „Popiołów”, jak dla planie filmowych pracowali mikrofoniarze czy jak na przestrzeni lat zmieniały się wózki do kamer. W serwisie znajdują się też zdjęcia z castingów do filmów, dzięki którym po latach można dowiedzieć się o jakie role starali się niektórzy aktorzy – i tak na przykład Kalina Jędrusik była brana pod uwagę do jednej z ról w „Kanale” Andrzeja Wajdy a Włodzimierz Press, a nie Jerzy Zelnik był pierwotnym kandydatem do roli Faraona w filmie Jerzego Kawalerowicza. Ciekawą część zbioru stanowią fotosy do nieukończonych filmów takich jak: „Lady Frankenstein” Jerzego Skolimowskiego, „Pech” Zbigniewa Kuźmińskiego oraz niewykorzystane sceny do filmów Wajdy – m.in. „Niewinni czarodzieje”, „Ziemi obiecanej” oraz „Wesela”. Fototeka nie tylko prezentuje filmowe fotosy, ale także odtwarza historię zdjęć i ich autorów. W zakładce OTO FOTO można znaleźć tekst o historii polskiego fotosu filmowego i biogramy najwybitniejszych polskich fotosistów. W 2012 roku serwis został nagrodzony nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „portal internetowy”. Wybrane zbiory FOTOTEKI są prezentowane w portalu europejskiej kultury – Europeana.eu.

Więcej na: fototeka.fn.org.pl oraz fina.gov.pl

Materiały archiwalne zostały udostępnione dzięki Filmotece Narodowej – Instytutowi Audiowizualnemu​